Main Article Content

Abstract

Abstract


Background : Preparedness is a series of activities carried out to anticipate disasters through organization and through appropriate and effective steps. In the face of disaster, preparedness is the key to safety. This shows that an earthquake disaster preparedness plan is needed so that it can minimize the losses that will occur. The provision of Earthquake and Tsunami Disaster Preparedness education was carried out on December 01, 2023 at Krajan Poncosari Srandakan Bantul State Elementary School. The number of students is 31 people consisting of 18 male students and 13 female students. Krajan State Elementary School Poncosari Srandakan Bantul is located in the lowlands 2 KM away from the coast. This causes Krajan State Elementary School to often feel earthquakes and also the risk of tsunamis, because the location of Krajan State Elementary School is located between one of the tectonic plates, namely the Indian Ocean. Aim : With the provision of earthquake and tsunami disaster preparedness education provided by Alma Ata University students, it can provide benefits and refresh the knowledge of children of SD Negeri Krajan Poncosari Srandakan Bantul in facing earthquake and tsunami disasters. Methods : The design used in this study was pre-experiment with one-group pre-post test design. This study does not have a comparison group or control group but the first observation (pre test) is carried out so that researchers can test changes that occur after treatment. This research is a type of "pre experimental" research which is analytic in nature using the research method "One-group pre-post test design". The population in this study were 31 children of SD Negeri Krajan. The sample in this study was 31 people who were taken using a sampling technique with total sampling technique. The analysis method uses univariate test to determine the characteristics of respondents, normality test and paired sample t-test parametric test. Before the data analysis test was carried out, the data was tested for normality first using the shapiro wilk normality test, after the data was declared normally distributed, the paired sample t-test parametric test was then carried out. Results : Based on the results of the study, it can be concluded that the hypothesis proposed in this study is accepted, namely that there is an effect of earthquake and tsunami disaster preparedness education on the knowledge of students of SD Negeri Krajan with the results of the parametric paired samples test sig value. (2-tailed) tailed is 0.000 <0.05. Conclusion: There is an influence of earthquake and tsunami disaster education in increasing students' knowledge after being educated.


 


Abstrak


Latar Belakang : Kesiapsiagaan merupakan serangkaian kegiatan yang dilakukan untuk mengantisipasi bencana melalui pengorganisasian serta melalui langkah yang tepat guna dan berdaya guna. Dalam menghadapi bencana, kesiapsiagaan menjadi kunci keselamatan. Hal ini menunjukan dibutuhkan adanya rencana kesiapsiagaan bencana gempa bumi sehingga dapat meminimalisir kerugian yang akan terjadi. Pemberian edukasi Kesiapsiagaan Bencana Gempa Bumi dan Tsunami  yang dilakukan pada tanggal 01 Desember 2023 di Sekolah Dasar Negeri Krajan Poncosari Srandakan Bantul. Jumlah siswa-siswi sebanyak 31 orang yang terdiri dari siswa laki-laki sebanyak 18 dan siswi perempuan sebanyak 13. Sekolah Dasar Negeri Krajan Poncosari Srandakan Bantul terletak didataran rendah jarak dari pantai 2 KM. Hal ini mengakibatkan Sekolah Dasar Negeri Krajan sering merasakan gempa dan juga risiko tsunami, di karenakan lokasi Sekolah Dasar Negeri Krajan terletak diantara salah satu lempeng tektonik yaitu Samudera Hindia. Tujuan : Dengan adanya pemberian edukasi kesiapsiagaan bencana gempa bumi dan tsunami yang diberikan oleh Mahasiswa Universitas Alma Ata dapat memberikan manfaat dan merefresh kembali pengetahuan anak SD Negeri Krajan Poncosari Srandakan Bantul dalam menghadapi bencana gempa bumi dan tsunami. Metode : Desain yang digunakan dalam penelitian ini adalah pra eksperimen with one-group pre-post test design. Penelitian ini tidak ada kelompok pembanding atau kelompok kontrol tetapi dilakukan observasi pertama (pretest) sehingga peneliti dapat menguji perubahan–perubahan yang terjadi setelah adanya perlakuan. Penelitian ini termasuk jenis penelitian “pra   experimental”  yang  bersifat  analitik dengan  menggunakan   metode   penelitian “one-group pre-post test design”. Populasi dalam penelitian ini adalah anak SD Negeri Krajan sebanyak 31 responden. Sampel dalam penelitian ini adalah sebanyak 31 orang yang diambil dengan menggunakan tehnik pengambilan sampel dengan teknik total sampling. Metode analisis menggunakan uji univariat untuk mengetahui karakteristik responden, uji normalitas dan uji parametrik paired sample t-test. Sebelum dilakukan uji analisa data sebelumnya data diuji normalitasnya terlebih dahulu dengan menggunakan uji normalitas shapiro wilk, setelah data dinyatakan berdistribusi normal selanjutnya dilakukan uji parametrik paired sample t test. Hasil : Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa hipotesis yang diajukan dalam penelitian ini diterima, yaitu terdapat pengaruh edukasi kesiapsiagaan bencana gempa bumi dan tsunami terhadap pengetahuan siswa-siswi SD Negeri Krajan dengan hasil uji parametrik paired samples test nilai sig. (2-tailed) tailed adalah sebesar 0,000 < 0,05. Kesimpulan: Terdapat pengaruh edukasi bencana gempa bumi dan tsunami dalam meningkatkan pengetahuan siswa-siswi setelah diberikan edukasi.

Keywords

Preparedness Education Disaster Earthquake and Tsunami Edukasi Kesiapsiagaan Bencana Gempa Bumi dan Tsunami

Article Details