Main Article Content

Abstract

Asuransi Takaful is a company that offers risk insurance services. The company exhibits strict religious compliance in its operation, and does not engage in any prohibited business. However, the strategies used in promoting the products are suspected to violate Islamic business ethics. This study is conducted to examine the implementation of the concept of Islamic business ethics in the promotion strategies at PT Asuransi Takaful of Banda Aceh Branch. This is a field research which uses a descriptive qualitative approach. The finding shows that PT. Asuransi Takaful has implemented tawḥid, ‘adl, ikhtiyār, farḍ, and iḥsān in their promotion strategies

Keywords

Insurance Islamic Business Ethics Promotion

Article Details

References

  1. Amalia, F. (2013). Etika Bisnis Islam: Konsep dan Implementasi pada Pelaku Usaha Kecil. Al-Iqtishad: Jurnal Ilmu Ekonomi Syariah, 6(1), 116-125. https://doi.org/10.15408/aiq.v6i1.1373
  2. Atika, J. (2016). Implementasi Etika Bisnis Islam dalam Pemasaran. Al-Masharif Jurnal Ilmu Ekonomi dan Keislaman, 4(1), 160-173.
  3. Aziz, A. (2013). Etika Bisnis Perspektif Islam. Bandung: Alfabeta.
  4. Azizah¸ M. (2013). Etika Perilaku Periklanan dalam Bisnis Islam. Jurnal Ekonomi Syariah Indonesia, 3(1), 37-48.
  5. Badroen, F. (2006). Etika Bisnis dalam Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  6. Beekun, R. I. (1997). Islamic Business Ethics. Herndon, Virginia: International Institute of Islamic Thought; Amana Pubns.
  7. Bertens, K. (1999). Etika. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
  8. Djakfar M. (2008). Etika bisnis Islam: Tataran Teoritis dan Praktis. Malang: UIN-Malang Press.
  9. Fauzan, F. (2006). Islamic Business Strategy for Entrepreneurship. Jakarta: Zikrul Hakim.
  10. Fayshal, A., & Medyawati, H. (2013). Analisis Strategi Pemasaran Produk Asuransi Jiwa pada Bumi Putera Syariah Cabang Depok. Jurnal Asuransi dan Manajemen Risiko, 1(2), 48-58.
  11. Hidayat, M. A., & Anwar, M. K. (2019). Bauran Pemasaran pada BMT Mandiri Sejahtera Cabang Kedungpring dalam Prespektif Etika Bisnis Islam. Jurnal Ekonomi Islam, 2(2), 86-96.
  12. Imran, M. (2009). Analisis Strategi Promosi Produk Takaful Ukhuwah pada PT Asuransi Takaful Umum. Universitas Indonesia.
  13. Kesuma, T. M. (2012). Prinsip dan Kriteria Periklanan dari Perspektif Islam. Share, 1(1), 59-82.
  14. Kotler, P., & Armstrong, G. (2004). Dasar-dasar Pemasaran, terj. Alexander Sindoro. Jakarta: Prenhallindo.
  15. Machfoed, M. (2010). Komunikasi Pemasaran Modern. Yogyakarta: Cakra Ilmu.
  16. Muhammad. (2004). Etika Bisnis Islam. Yogyakarta: UPP AMP YKPN.
  17. Naqvi, S. N. (2003). Menggagas Ilmu Ekonomi Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  18. Wanita, N. (2016). Bauran Promosi (Promotion Mix) Konvensional dalam Perspektif Etika Bisnis Islam. Bilancia: Jurnal Studi Ilmu Syariah dan Hukum, 10(1), 27-50.
  19. Qardhawi, Y. (1997). Peran Nilai dan Moral dalam Perekonomian Islam.. Jakarta: Rabbani Press.
  20. Rivai, V. (2012). Islamic Marketing. Jakarta: Gramedia.
  21. Suyanto. (2008). Muhammad Business Strategy and Ethics: Etika dan Strategi Bisnis Nabi Muhammad Saw.Yogyakarta: Andi.
  22. Sula, M. S. (2004). Asuransi Syariah (Life and General). Jakarta: Gema Insani Press.
  23. Suhendi, H., & Yusup, D. K. (2005). Asuransi Takaful: dari Teori ke Praktis. Bandung: Mimbar Pustaka Bandung.
  24. Syafrudin, Ali, A. D., & Subakti, T. (2018). Pemasaran Produk Distributor Outlet dalam Tinjauan Etika Bisnis Islam. Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Islam, 3(2), 223-236.
  25. Yusanto, M. I., & Widjajakusuma, M. K. (2006). Menggagas Bisnis Islam. Cet. Ke-6. Jakarta: Gema Insani.