Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the significance of the effect of emotional intelligence on the learning motivation of elementary school students in cluster III Caringin District. The approach used in this study is a quantitative approach to the type of functional correlation with simple regression analysis, with a sample of 157 students. Data was collected using interview techniques and questionnaires with instruments in the form of interview guidelines and a psychological scale to measure each variable, namely emotional intelligence, and learning motivation. Based on the results of the t-test variables on motivation to learn emotional intelligence obtained t-count > t-table (5,065 > 1,960), then H0 is rejected and Ha is accepted, which means there is a partial effect of emotional intelligence to motivate learners Cluster III Elementary School in the District Caringin.

Keywords

Emotional intelligence Learning motivation Students

Article Details

References

  1. Aisyah, S. (2018). Pengaruh Disiplin Shalat terhadap Kecerdasan Emosional Siswa di Madrasah Aliyah Negeri 1 Kota Bogor. Jurnal Mitra Pendidikan, 2(1), 11–22.
  2. Ambarwati, W. (2018). Influence of Parents Attention, Emotional Intelligence and Learning Motivation to Learning Outcomes. JETL (Journal Of Education, Teaching and Learning), 3(1), 72. https://doi.org/10.26737/jetl.v3i1.467
  3. Dalyono, M. (2015). Psikologi Pendidikan. Rineka Cipta.
  4. Darmadi, H. (2017). Pengambangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Deepublish.
  5. Faizi, M. F. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Islam Babussalam Kecamatan Durenan Kabupaten Trenggalek Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 224–234.
  6. Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. PT Remaja Rosdakarya.
  7. Leksonowati, N. (2019). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Tutorial Sebaya dan Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Ditinjau Motivasi Belajar dan Kecerdasan Emosional Siswa. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1).
  8. Prasetyo, R. (2019). 10 Skill yang Harus Kamu Miliki agar Bertahan di Tahun 2020. Vistaeducation.Com. https://www.vistaeducation.com/news/v/all/10-skill-yang-harus-kamu-miliki-agar-bertahan-di-tahun-2020
  9. Prawira, P. A. (2017). Psikologi Pendidikan dalam Perspektif Baru. Ar-Ruzz Media.
  10. Rahmat, P. S. (2018). Perkembangan Peserta Didik. Bumi Aksara.
  11. Rahmatika, K., Prasetyo, T., & Wulandari, R. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA. IEEE International Conference on Acoustics, Speech, and Signal Processing (ICASSP) 2017, 41(2), 84–93.
  12. Sarnoto, A. Z., & Romli, S. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sma Negeri 3 Tangerang Selatan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 55–75. https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.48
  13. Tim Penyusun Undang-undang Nasional. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Kementrian Pendidikan Nasional.
  14. Uno, H. B. (2016). Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran. PT Bumi Aksara.
  15. Uno, H. B. (2019). Teori Motivasi dan Pengukurannya (Analisis di Bidang Pendidikan). Bumi Aksara.
  16. Utami, R., Santyasa, I. W., & Rapi, N. K. (2019). The Relationship between Learning Motivation and Emotional Intelligence with Physics Learning Achievement of Public High School Students Class XI MIA in Singaraja City. JPP (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran), 25(1), 25–33. https://doi.org/10.17977/um047v25i12018p025
  17. Wahab, R. (2018). Psikologi Belajar. PT RajaGrafindo Persada.
  18. Wijaya, S. (2019). Hubungan Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Berprestasi Siswa Dengan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). PEDAGONAL, 3(2), 33–42.
  19. Wiyono, A., Anggo, M., & Kadir. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII MTs Negeri 1 Kendari. 6(2), 113–126.

Most read articles by the same author(s)