Main Article Content

Abstract

Wasathiyyah Islam and human rights are one of the many terminologies that appear in Islamic thought, especially in counteracting radicalism. In the context of Muhammadiyah universities, all activities are recommended to refer to the Guidelines for Islamic Life for Muhammadiyah Members (PHIWM). This study aims to identify the implementation of Islamic values based on human rights and Wasathiyyah Islam in Muhammadiyah universities. This study used a qualitative method through a literature review approach. The results of the study revealed that the Al-Islam and Kemuhammadiyahan Development Institute is the motor for implementing Wasathiyyah Islamic values and human rights in Muhammadiyah universities. One of the main programs is the obligation to follow baitul arqam for the entire Muhammadiyah academic community.

Keywords

Wasathiyyah Islam Human Rights Islamic Campus Values Muhammadiyah Universities

Article Details

References

  1. Abdurrohman, A. (2018). Eksistensi Islam Moderat dalam Perspektif Islam. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 14(1), 29–40. https://doi.org/10.31000/rf.v14i1.671
  2. Ahmad, M., Ahmad, Nasution, M., & Rizaldy, R. J. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Kampus Islami yang Ramah Hak Asasi Manusia. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 472–483. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i3.38326
  3. Ali, M. (2016). Membedah Tujuan Pendidikan Muhammadiyah. Profetika: Jurnal Studi Islam, 17(1), 43–56. https://doi.org/10.23917/profetika.v17i01.2099
  4. Arliman S, L. (2017). Komnas Perempuan Sebagai State Auxialiary Bodies Dalam Penegakan Ham Perempuan Indonesia. Justicia Islamica, 14(2), 125–136.
  5. Asmaret, D., Nurhaida, & Jayati, T. (2022). Penerapan Perilaku Islami Mahasiswa Keperawatan Politeknik ‘Aisyiyah Sumatera Barat Dalam Kehidupan Pribadi Dan Keluarga Sesuai PHIWM. Menara Ilmu, 16(2), 14–23. https://doi.org/10.31869/mi.v16i2.3039
  6. Berkah, D. (2016). Implementation of Islamic Principles of Corporate Governance Guidelines for Charity Health of Muhammadiyah. Media Syari’ah, 18(2), 265–282.
  7. Djahiri, A. K. (1996). Menelusuri dunia afektif pendidikan nilai dan moral. Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Bandung.
  8. Djauhari, A. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Al Islam Dan Kemuhammadiyahan Dengan Metode Shibghah. Instruksional, 2(2), 93–102.
  9. Halik. (2019). Pembinaan Akhlak Mahasiswa Melalui Unit Kegiatan Mahasiswa Lembaga Dakwah Kampus (Studi Kasus Di Universitas Hasanuddin Makassar). Gema Pendidikan, 26(2), 39–44. https://doi.org/10.36709/gapend.v26i2.8178
  10. Lazuardi. (2020). Pendidikan Humanisme dalam Persfektif Pendidikan Muhammadiyah. Forum Paedagogik, 10(2), 1–15. https://doi.org/10.24952/paedagogik.v10i2.2810
  11. Lubis, A. F. (2021). Implementasi Kampus Islami Atas Mutu Pendidikan Pada Perguruan Tinggi Muhammadiyah ( Studi Kasus Di Universitas Muhammadiyah Jakarta ). Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 4(01), 34–48. https://doi.org/10.36670/alamin.v4i01.80
  12. Mahardika, G. G. N., Mangku, D. G. S., & Yuliartini, N. P. R. (2021). Penegakan Hukum Terhadap Perlindungan Penduduk Sipil Dalam Situasi Perang Menurut Konvensi Jenewa 1949 (Studi Kasus Konflik Bersenjata Israel-Palestina Dalam Kasus Operation Cast Lead 27 Desember 2008-20 Januari 2009). Jurnal Komunitas Yustisia, 4(2).
  13. Muhtaj, M. El. (2018). Pendidikan HAM di Era Digital: Peluang Dan Tantangan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 443–447.
  14. Nasution, M. (2017). Pendidikan HAM dalam Konteks Islam dan Keindonesiaan: HAM yang Adil dan Beradab. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 219–262. https://doi.org/10.32832/tawazun.v10i2.1162
  15. Rapoport, A. (1977). Human Aspects of Urban Form. Elsevier. https://doi.org/10.1016/C2013-0-02616-3
  16. Ruslan, A., Ahmad, M., Bandarsyah, D., Muhtarom, H., Usahawanto, A. R., & Erlangga, G. (2022). Implementasi Kampus Islami Ramah HAM dengan Menerapkan Nilai-Nilai Toleransi dan Solidaritas di Dunia Pendidikan. Ar-Risalah: Media Keislaman, Pendidikan Dan Hukum Islam, 20(1), 73–83.
  17. Sakarov, O. D. (2018). Perkembangan Ruang Islami Kampus Sebagai Bentuk Spasialisasi Nilai Islam dalam Lingkup Civitas Akademika STTNAS Yogyakarta. KURVATEK, 2(2), 77–85. https://doi.org/10.33579/krvtk.v2i2.556
  18. Sari, M., & Asmendri. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41–53. https://doi.org/10.15548/nsc.v6i1.1555
  19. Songidan, J., Cahyono, H., & Fatdila, L. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Isalam Wasathiyyah dalam Membangun Potensi Harmoni pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Metro. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM METRO, 6(2), 221–236.
  20. Sudin, M. (2019). Kepribadian guru Muhammadiyah kompetensi ideal dan pembentukannya: Studi pada SMP Muhammadiyah-22 Setia Budi Pamulang Tangerang Selatan. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
  21. Tabroni, I., Husniyah, H., Sapitri, L., & Azzahra, Y. (2022). Impact of Technological Advancements on The Establishment of Characteristics of Children. EAJMR: East Asian Journal of Multidisciplinary Research, 1(1), 27–32. https://doi.org/10.54259/eajmr.v1i1.453

Most read articles by the same author(s)