Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of product quality (X1) and packaging (X2) on consumer satisfaction (Y) at Sinta Bakery in Tebo Regency. This study used a quantitative associative research method with 96 respondents who were consumers of Sinta Bakery, using total sampling technique. The results of this study show that the partial test of the product quality variable (X1) obtained a t-value of 3.260 > t-table 1.986 and the packaging variable (X2) obtained a t-value of 3.406 > t-table 1.986, so H0 was rejected and Ha was accepted. Based on the ANOVA output, the F-calculated value of 128.826 is greater than the F-table value of 3.09, thus rejecting H0 and accepting Ha. Therefore, it can be concluded that the product quality (X1) and packaging (X2) variables simultaneously have a positive and significant effect on consumer satisfaction (Y) at Sinta Bakery in Tebo Regency. Based on the Model Summary output, the Adjusted R Square value is 0.729 or 72.9%. This value indicates the contribution of product quality and packaging variables to consumer satisfaction, while the remaining 27.1% is influenced by other variables outside this study.
Keywords
Article Details
References
-
Arena, N. (2023). Pengaruh Pelatihan Kerja dan Disiplin Kerja Terhadap Produktivitas Kerja Karyawan pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Pisang Sale
Kabupaten Bungo.
Arianty, N. (2015). Pengaruh Kualitaspelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Handphone Samsung. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan
Bisnis, 16(2).
Arwini, N. P. D. (2021). Roti, Pemilihan Bahan Dan Proses Pembuatan. Jurnal Ilmiah Vastuwidya, 4(1), 33–40. https://doi.org/10.47532/jiv.v4i1.249 Aswanda, B.
(2023). Pengaruh Harga, Kualitas dan Kemasan Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Minyak Goreng Bimoli di Kelurahan Glugur Darat II Kecamatan
Medan Timur.
Badan Pusat Statistik. (2024). Jumlah dan Persentase Penduduk Bekerja dan Pengangguran, 2024. https://www.bps.go.id/id/statisticstable/2/MTk1MyMy/jumlah-dan-persentase-penduduk-bekerja-danpengangguran.html
Badan Pusat Statistik. (2025). Ekonomi Indonesia Tahun 2024 Tumbuh 5,03 Persen (C- to-C): Ekonomi Indonesia Triwulan IV-2024 Tumbuh 5,02 Persen (Y-onY);
Ekonomi Indonesia Triwulan IV-2024 Tumbuh 0,53 Persen (Q-to-Q). Bake.co.id. (2025). Holland Bakery : Toko Roti dengan Kincir Angin yang Sudah Ada Sejak
1978.
Erika, D. (2023). Pengaruh Kemasan Produk dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Skincare Somethinc di Bandar Lampung.
Fakhriyyah, D. D., Susanti, Y., & Laili, S. S. (2022). Pengembangan Inovasi Produk dan Penggunaan Digital Marketing sebagai Upaya Peningkatan Penjualan UMKM Makanan. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 3(1), 9. https://doi.org/10.33474/jp2m.v3i1.13198
Harahab, D. F. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Distribusi Produk Terhadap Keputusan Pembelian Keripik Tempe Pada Industri Rumah Tangga Tiga Saudara
Di Kabupaten Tebo. Jurnal Manajemen Keuangan Dan Komputer, 2(3), 9–15. http://jurnal.poltektriguna.ac.id/Juli_2019/JL2H.pdf Juhji, J., Wahyudin, W.,
Muslihah, E., & Suryapermana, N. (2020). Pengertian, ruang lingkup manajemen, dan kepemimpinan pendidikan Islam. Jurnal Literasi Pendidikan Nusantara, 1, 111–124.
Matin, M. (2019). Pengaruh marketing mix terhadap kepuasan anggota pada koppontren auba Pamekasan. Jakarta: Fakultas Ekonomi dan Bisnis UIN Syarif
Hidayatullah Jakarta.
Melia, N., & Ac, A. M. (2023). Pengaruh Harga, Kemasan Produk, Kualitas Produk, dan Store Atmosphere terhadap Keputusan Pembelian Konsumen yang Diintervensi oleh Variabel Kepuasan Konsumen pada Toko Virsya Jajanan Oleh-Oleh Khas Trenggalek. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 8(1), 976–989.
Riadi, M., Kamase, J., & Mapparenta, M. (2021). Pengaruh harga, promosi dan kualitas layanan terhadap kepuasan konsumen mobil toyota (studi kasus pada pt. hadji kalla cabang alauddin). Journal of Management Science (JMS), 2(1), 41–60.
Rida Ayu Pratiwi, & Syaiful Syaiful. (2024). Pengaruh Independensi, Kompetensi Dan Tekanan Waktu Terhadap Kualitas Audit. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis Dan
Akuntansi, 3(2), 34–44. https://doi.org/10.58192/profit.v3i2.1978
Risno, S. J. (2023). Lemeshow Menjadi Rumus Penting untuk Menghitung Jumlah Sampel Minimal yang Kerap Diperlukan Dalam Penelitian.
Rizayanti, N. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Socolatte Di Pidie Jaya. UIN AR-RANIRY.
Sanaky, M. M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah. Jurnal Simetrik, 11(1), 432–439. https://doi.org/10.31959/js.v11i1.615
Simbolon, G. (2024). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen dengan Keunggulan Bersaing Sebagai Variabel Intervening
pada Depot Air Minum Isi Ulang di Perumahan Mendalo Asri. UNIVERSITAS JAMBI.
Siregar, A. P. H. (2020). Analisis Strategi Bersaing Toko Roti X Berdasarkan IE - Matriks. Jurnal Administrasi Bisnis, 16(1), 1–21.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (2nd ed.). Alfabeta.