Main Article Content
Abstract
This research aims to determine and analyze the effect of digital banking service quality and product quality on the decision to become a customer at Bank Papua, Sorong City. This research uses a quantitative method with a descriptive approach. The population in this study consists of all active customers of Bank Papua Main Branch in Sorong City, totaling 34.463 people. The sampling technique used the Slovin formula with resulting in a sample of 395 respondents. Data collection techniques were carried out through questionnaires. Data analysis used multiple linear regression analysis by using SPSS20 application. The research results show that the quality of digital banking services and product quality have a positive and significant impact both partially and simultaneously on the decision to become a customer at Bank Papua, Sorong City.
Keywords
Article Details
References
- Abidin, A. R. A. M. (2021). Urgensi Komunikasi Model Stimulus Organism Response (S-O-R) dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Al - Iltizam : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 242.
- Brm. (2022). Soal Pengelolaan Kasda dan Payroll Gaji ASN, Pemkot Sorong Teken Pks Dengan Bank Papua. Sorong Pos. https://sorongpos.com/2022/03/17/soal-pengelolaan-kasda-dan-payroll-gaji-asn-pemkot-sorong-teken-pks-dengan-bank-papua/.
- DPMPTSP Papua Barat Daya. (2023, May). Potensi Investasi. DPMPTSP PAPUA BARAT DAYA.
- Dwinurpitasari, Y. A. (2019). Pengaruh kualitas layanan dan produk mobile banking terhadap kepuasan nasabah pada Bri syariah kcp Ponorogo. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
- Geraldine, A. L. D., & Anisa, F. (2022). Pengaruh brand image, online customer review, dan kualitas pelayanan terhadap keputusan pembelian di Lazada. Borobudur Management Review, 2(2), 132-142.
- Hidayat, R. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Produk dan Nilai Nasabah Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Nasabah Bank Mandiri. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 11(1), 59–72. https://doi.org/10.9744/jmk.11.1.pp.59-72.
- Ilhamalimy, R. Rafqi, & Mahaputra, M. R. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Dan Kepuasan Pelanggan (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ilmu Hukum, Humaniora Dan Politik, 1(1), 85–97. https://doi.org/10.38035/jihhp.v1i1.604.
- Indah, D. R. (2016). Pengaruh E-Banking dan Kualitas Pelayanan terhadap Loyalitas Nasabah pada PT. Bank BNI’46 Cabang Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan Unsam, 5(2), 545–554.
- Irona, V. Della, & Triyani, M. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku konsumen: kualitas produk, harga dan promosi (literature review smm). Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(1), 174–185. https://doi.org/10.38035/jim.v1i1.26.
- Jacoby, J. (2002). Stimulus-Organism-Response Reconsidered: An Evolutionary Step in Modeling (Consumer) Behavior. Journal of Consumer Psychology, Volume 12(Issue 1), Pages 51-57. https://doi.org/https://doi.org/10.1207/S15327663JCP1201_05.
- Mutiasari, A. I. (2020). Perkembangan Industri Perbankan Di Era Digital. Jurnal Ekonomi Bisnis Dan Kewirausahaan, 9(2), 32–41. https://doi.org/10.47942/iab.v9i2.541.
- OJK. (2024). Roadmap Penguatan Bank Pembangunan Daerah 2024-2027.
- Pratama, G. (2024). OJK Tegaskan Peran Besar BPD dalam Mendorong Perekonomian Daerah. Infobanknews.Com.
- Purba, M., Nasution, A. P., & Harahap, A. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk dan Reputasi Perusahaan terhadap Kepuasan Konsumen dengan Kepercayaan sebagai Variabel Moderasi. Remik, 7(2), 1091–1107. https://doi.org/10.33395/remik.v7i2.12268.
- Putri, D. L., Murniningsih, R., & Santosa, M. (2022). Pengaruh digital marketing, label halal, dan kualitas produk terhadap keputusan pembelian (Studi empiris UMKM oleh-oleh Getuk Eco Magelang). Borobudur Management Review, 2(2), 87-111.
- Risalah, D. F. (2024, April). Digitalisasi Jadi “Senjata” Bank Daerah Hadapi Persaingan Bisnis. REPUBLIKA.CO.ID.
- Suhendra, I., & Ronaldo, E. (2017). Pengaruh Intermediasi Perbankan Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Indonesia. Tirtayasa Ekonomika, 12(1), 169. https://doi.org/10.35448/jte.v12i1.4443.
- Tampenawas, F. R. D. S. L. H. V. J. L. J. L. . (2023). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Promosi Dan Inovasi Produk Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Di Bank Sinarmas Manado. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 11(1), 259–270. https://doi.org/10.35794/emba.v11i1.45444
- Undang-Undang Republik Indonesia. (1998). Undang-Undang No. 10 Tahun 1998 tentang Perubahan atas Undang-Undang Nomor 7 Tahun 1992 tentang Perbankan.
- Winanti, W., Bahri, S., Nurbaeti, A., & Novita, D. (2021). Pengaruh Kualitas Produk dan Promosi Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Tabungan Amanah Di BMT Purwakarta Amanah Sejahtera. EKSISBANK (Ekonomi Syariah Dan Bisnis Perbankan), 5(2), 273-298.