Main Article Content

Abstract

This research was carried out with the aim of helping third grade students at Jatisari 01 Public Elementary School in improving their reading skills using the application of the probing prompting model with flash cards. This research was compiled using Classroom Action Research (CAR) or Classroom Action Research (CAR). As many as 11 grade III students at SD Negeri Jatisari 01 were the subjects of this study. The results of students' reading ability are measured using predetermined criteria and indicators. The results showed that: in the first cycle students had an average reading ability of 17.8%, and the percentage level of mastery reached a moderate level. With a completeness level of 67.67% which fulfilled the researcher's target of 84%, in cycle II there was an increase in the average student's reading ability to 84.5% which was considered high. Based on the results of examining the data, it was concluded that the use of the probing prompting model with flash cards could improve the reading ability of class III students at SD Negeri Jatisari 01.

Keywords

Probing Prompting Flash Cards Reading Ability

Article Details

References

  1. Afrianti, M. N., & Marlina, M. (2021). Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman melalui Strategi Probing-Prompting bagi Anak Berkesulitan Belajar. 5(1), 272–279.
  2. Aningsih, & Hanjani, Y. (2022). Model Pembelajaran Probing Promting Sebagai Solusi untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. X(2), 130–139.
  3. Azizah, A., & Eliza, D. (2021). Pelaksanaan Metode Bermain Peran dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca dan Menulis pada Anak. Jurnal Basicedu, 5(2), 717–723. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.798
  4. Dalilah, W. K. (2022). Problematika Berbicara Bahasa Inggris Pada Anak Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 1(4), 474–480. https://doi.org/https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v1i4.7828
  5. Dila, O. R., & Zanthy, L. S. (2020). Identifikasi Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 17–26. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3036
  6. Fahmi, A. N., & Harmanto, H. (2022). Pelaksanaan Pembelajaran PPKn Menggunakan Model Probing Prombting Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Di SMP NEGERI 5 GRESIK. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 10(2), 289–303. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/kmkn.v10n2.p289-303
  7. Ginting, P., Hasnah, Y., & Hasibuan, S. H. (2019). PKM Pelatihan Tindakan Kelas (PTK) Berbasis Student Centered Learning (SCL) Bagi Guru SMP Di Kecamatan Medan Deli. PRODIKMAS: Jurnal Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 58–72. https://doi.org/https://doi.org/10.30596/jp.v4i1.6166
  8. Harahap, D. P. (2020). Penggunaan Metode Silabel dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan (J-P3K), 1(1), 15–22. https://doi.org/10.51849/j-p3k.v1i1.14
  9. Indaria, T. H., Umamia, F. H., & Fitri, N. D. (2022). Penggunaan Flash Card untuk Kemampuan Membaca Anak 5 Tahun dengan Metode Bercerita. 4(2), 86–93.
  10. Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru? IJAR: Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315–327. https://doi.org/https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-21
  11. Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., & Susilawati, I. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. Edisi: Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 312–325. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
  12. Ndruru, M., Harefa, T., Amal, N., & Harefa, J. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Script Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Intensif Siswa. 1(1), 96–105.
  13. Oktavianus. (2021). The Probing-Prompting Method To Overcome The Monotonous Learn-Ing Process In Class. 2(2), 26–31.
  14. Rudyana, A., Ardianti, S. D., & Ermawati, D. (2022). Model Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca. 8(3), 1192–1199. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3162
  15. Sarmadhan. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting Untuk Kemampuan Meningkatkan kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Muatan Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Tema Cita-Citaku Kelas V SDN 017 Pandau Jaya. 11(2), 176–189.
  16. Setiawan, T. Y. S. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas Ii Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 2(2), 176–179. https://doi.org/10.51494/jpdf.v2i2.394
  17. Widodo, A., Indraswati, D., & Royana, A. (2020). Analisis Penggunaan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Di Sekolsh Dasar. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 11(1), 1–21. https://doi.org/10.31942/mgs.v11i1.3457
  18. Wulanjani, A. N., & Anggraeni, C. W. (2019). Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar. Proceeding of Biology Education, 3(1), 26–31. https://doi.org/10.21009/pbe.3-1.4
  19. Yulia, A. (2020). Penggunaan Media Busy Book Untuk Menstmulasi Kemampuan Membaca Anak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1156–1163.