Main Article Content

Abstract

Along with advancements in educational technology, interactive e-modules have emerged as a promising innovation expected to enhance the quality of learning across various educational levels. This article aims to review existing literature on the impact of interactive e-module usage on student motivation and engagement in learning. A systematic literature review method was employed, involving a comprehensive search of scholarly articles published between 2022 and 2024. The databases used included Google Scholar, ERIC (Education Resources Information Center), Science Direct, and the Garuda portal. Data were analyzed using a thematic analysis approach. The findings indicate that the use of interactive e-modules positively influences student motivation, particularly in terms of active participation and learning desire. These e-modules foster greater student involvement in the learning process and contribute to making learning more engaging and effective. Several factors affect the effectiveness of e-modules, including appealing module design, interactivity, and accessibility of technology. Overall, interactive e-modules hold substantial potential to improve learning quality by enhancing student motivation.

Keywords

interactive e-modules student motivation student engagement learning educational technology

Article Details

References

  1. Abas, S. Z. B., & Supiah, S. (2025). Integrasi Teknologi Digital Dalam Pengembangan Sumber Belajar PAI yang Kontekstual dan Relevan. At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Agama Islam, 2(2), 391–402.
  2. Aeni, W. N., & Widodo, W. (2022). Penggunaan E-Modul Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP pada Materi Kalor. PENSA E-JURNAL : PENDIDIKAN SAINS, 10(2), 193–202.
  3. Amalia, F., & Susiyawati, E. (2023). Persepsi Siswa terhadap E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Ekologi. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 13(3), 638–643. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i3.1131
  4. Asri, K., & Andaryani, E. T. (2024). Pengaruh E-Modul dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran SBdP di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(3), 1–13.
  5. Belanisa, F., Amir, F. R., & Sudjani, D. H. (2022). E-modul Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Motivasi Siswa. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.30997/tjpba.v3i1.4754
  6. Budianti, N. M., Suwindia, I. G., & Ari Winangun, I. M. (2024). Literasi sains pada generasi z: Sebuah tinjauan literatur. Education and Social Sciences Review, 5(2), 137. https://doi.org/10.29210/07essr500100
  7. Cabrera, D., Cabrera, L., & Cabrera, E. (2023). The Steps to Doing a Systems Literature Review (SLR). https://doi.org/10.54120/jost.pr000019.v1
  8. Darmawan, P. D., Aziz, M. F. R., & Aini, K. (2025). Kesenjangan Akses Teknologi di Sekolah: Tantangan dan Solusi dalam Penggunaan Media Pembelajaran Digital Berbasis E-Learning. Zaheen : Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 1(2), 1–12.
  9. Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literature. Konferensi Nasional Pendidikan I, 183–190. https://proceeding.urbangreen.co.id/index.php/library/article/view/33/33
  10. Febriani, A., Handini, N., Annisa, F., Afriani, N., & Armillah, A. (2024). Pengaruh Penggunaan E-Modul IPA Materi Organ Gerak Hewan dan Manusia Terhadap Hasil Belajar Siswa di SD/MI. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12), 511–515. https://doi.org/10.5281/ZENODO.10455677
  11. Hartati, N. (2022). Implementasi E-Modul Interaktif dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Biologi di SMA Negeri 1 Gondang. Jurnal Pendidikan Madrasah, 7(2), 173–184. https://doi.org/10.14421/jpm.2022.72.09
  12. Herwandi, Lukman, & MS, P. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 101–106. https://doi.org/10.21009/JPS.091.01
  13. Jafnihirda, L., Rizal, F., & Pratiwi, K. E. (2023). Efektivitas Perancangan Media Pembelajaran Interaktif E-Modul. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(1), 227–239.
  14. Khulaifiyah, K., Cindy Sonia, P., Suryanti, N., & Markhamah, M. (2022). E-Modul Dengan CANVA Apps Untuk Mendorong Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Karya Abdi Masyarakat Universitas Jambi, 6(2), 420–428.
  15. Maesaroh, I., Nurfalah, S., Nursyamsiah, S., & Dewi, R. S. (2025). Pengaruh Kesesuaian Bahan Ajar Elektronik terhadap Motivasi Belajar Siswa di Kelas Tinggi SD: Tinjauan Pustaka. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 413–421.
  16. Makhmudin, M., Susongko, P., & Habibi, B. (2024). Pengembangan Model Jigsaw Berbantuan E Modul untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Kimia Siswa Kelas X SMA. Journal of Education Research, 5(3), 2768–2781. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1256
  17. Manzil, E. F., Sukamti, S., & Thohir, M. A. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif Heyzine Flipbook Berbasis Scientific Materi Siklus Air Bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 31(2), 112. https://doi.org/10.17977/um009v31i22022p112
  18. Mutia, T., Suharto, Y., Sahrina, A., Wahyudi, A., Ragil, M. A. R. A., & Aprilia, R. (2025). Efektivitas E-Modul Interaktif Berbasis Project Based Learning Terhadap Kemampuan Berfikir Kreatif Siswa. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu dan Pendidikan Geografi, 9(1), 42–51. https://doi.org/10.29408/geodika.v9i1.28193
  19. Mutiara, A., Alfiriani, A., & Novita, R. (2024). Pengembangan E-Modul Interaktif Pada Materi Analisis Data Mata Pelajaran Informatika Kelas X di SMKN 1 Solok Selatan. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 8(5), 10558–10565. https://doi.org/10.36040/jati.v8i5.10976
  20. Novitasari, A. D., & Pratiwi, E. Y. R. (2023). E-Modul Interaktif Berbasis Canva Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Pada Sekolah Dasar. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 3437–3455.
  21. O’Dea, R. E., Lagisz, M., Jennions, M. D., Koricheva, J., Noble, D. W. A., Parker, T. H., Gurevitch, J., Page, M. J., Stewart, G., Moher, D., & Nakagawa, S. (2021). Preferred reporting items for systematic reviews and meta‐analyses in ecology and evolutionary biology: A PRISMA extension. Biological Reviews, 96(5), 1695–1722. https://doi.org/10.1111/brv.12721
  22. Putri, S. H. (2024). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Di SMA Negeri 1 Palipi. Cognoscere: Jurnal Komunikasi Dan Media Pendidikan, 2(2), 97–107. https://doi.org/10.61292/cognoscere.180
  23. Qotimah, I., & Mulyadi, D. (2021). Kriteria Pengembangan E-Modul Interaktif dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 4(2), 125–131.
  24. Razzaq, A. (2023). Efektivitas Penerapan Model Blended Learning Pasca Pandemi. Mandalika Mathematics and Education Journal, 5(1), 114–127. http://dx.doi.org/10.29303/jm.v5i1.5169
  25. Sakinah, M., & Hakim, D. L. (2023). Respons Siswa Terhadap Penggunaan E-Modul Interaktif Barsil Dalam Kemandirian Belajar Matematika. Koordinat Jurnal MIPA, 4(2), 54–65. https://doi.org/10.24239/koordinat.v4i2.71
  26. Sholeh, B., Hufad, A., & Fathurrohman, M. (2023). Pemanfaatan E-Modul Interaktif dalam Pembelajaran Mandiri Sesuai Kapasitas Siswa. 9(2).
  27. Wulandari, D. D., & Adnyana, P. B. (2020). Penerapan E-Modul Interaktif terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Biologi Kelas X. Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha, 7(2), 66–80.