Main Article Content
Abstract
This study aims to describe students' verbal and nonverbal responses to Indonesian language teachers' interpersonal communication strategies in poetry learning. This study used a qualitative descriptive approach with observation, interview, and documentation techniques. The results showed that students provided verbal responses in the form of answers, questions, and opinions that reflected active involvement in the learning process. In addition, nonverbal responses such as nods, smiles, body movements, and facial expressions also appeared as forms of emotional involvement and readiness to learn. Both forms of response indicate that the teacher's communication was able to create a dialogic learning atmosphere, supporting and encouraging students to express themselves optimally in poetry learning.
Keywords
Article Details
References
- Afifah Shibgohtullah, S., & Furrie, W. (2024). Strategi Komunikasi Digital Parenting dalam Membentuk Perkembangan Kognitif Anak Usia Sekolah Dasar (Studi Kasus Kolaborasi Guru dan Orang Tua SDIT Prestasi Cendekia Tambun Utara). Wulan Furrie INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(4), 11611–11624.
 - Amalia, dkk. (2019). Apa Itu Sastra; Jenis-Jenis Karya Sastra dan Bagaimanakah Cara Menulis dan Mengapresiasi Sastra. In CV Budi Utama.
 - Anggraini, C., Ritonga, D. H., Kristina, L., Syam, M., & Kustiawan, W. (2022). Komunikasi Interpersonal. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 337–342. https://doi.org/10.37676/mude.v1i3.2611
 - Angkat, N. A., Novianti, S., & Ramadani, W. (2023). Variasi Gaya Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V Sd. Pema (Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(1), 47–53. https://doi.org/10.56832/pema.v2i1.211
 - Arifin, H. N. (2021). Respon Siswa Terhadap Pembelajaran Tatap Muka Terbatas Masa Pandemi Covid-19 Ma Al-Amin Tabanan Tahun Pelajaran 2021/2022. Widya Balina, 6(2), 262–272. https://doi.org/10.53958/wb.v6i12.104
 - Devito, J. A. (2024). Komunikasi Antarmanusia. Karisma Publishing Group.
 - Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar Di Sdn Lakarsantri I/472 Surabaya. Jpgsd, 11(08), 1780–1793. https://ejournal.unesa.ac.id/Index.Php/Jurnal-Penelitian-Pgsd/Article/View/54127
 - Fadly, M. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.
 - Hanyfah, S., Fernandes, G. R., & Budiarso, I. (2022). Penerapan Metode Kualitatif Deskriptif Untuk Aplikasi Pengolahan Data Pelanggan Pada Car Wash. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset Dan Inovasi Teknologi), 6(1), 339–344. https://doi.org/10.30998/semnasristek.v6i1.5697
 - Ibrahim, S. (2015). Analisis Gaya Bahasa Dalam Kumpulan Novel Mimpi Bayang Jingga Karya Sanie B. Kuncoro. Sasindo Unpam, 3(3), 37.
 - Kurniawati, D., Ricardo, P., & Ginanjar, B. (2022). Bentuk Dasar pada Redupliksi Berafiks dalam Bahasa Indonesia. Deiksis, 14(3), 310. https://doi.org/10.30998/deiksis.v14i3.11610
 - Nafisatur, M. (2024). Metode Pengumpulan Data Penelitian. Metode Pengumpulan Data Penelitian, 3(5), 5423–5443.
 - Novi Rudiyanti, Mela Aprillia, Fanesha Rahma Fitri, & Pupung Purnamasari. (2025). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Penambahan Segmen Pasar Baru Di Restoran Kopi Express. JISOSEPOL: Jurnal Ilmu Sosial Ekonomi Dan Politik, 3(1), 132–138. https://doi.org/10.61787/zk322946
 - Noviariski, Y. (2021). Komunikasi Intrapersonal. Pharmacognosy Magazine, 75(17), 399–405.
 - Paramita Hapsari, D. (2022). Analisis Kesantunan Berbahasa Dalam Naskah Sêrat Dongeng Asmadaya (Kajian Pragmatik). Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 5(1), 14–18. https://doi.org/10.31004/jrpp.v5i1.4136
 - Phafiandita, A. N., Permadani, A., Pradani, A. S., & Wahyudi, M. I. (2022). Urgensi Evaluasi Pembelajaran di Kelas. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 3(2), 111–121. https://doi.org/10.47387/jira.v3i2.262
 - Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. Journal Of Social Science Research, 3(2), 1–15.
 - Santoso, S., Kusnanto, E., Saputra, M. R., Stie, K., & Bangsa, I. (2022). Perbandingan Metode Pengumpulan Data dalam Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Serta Aplikasinya dalam Penelitian Akuntansi Interpretatif. Optimal: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(3), 351–360. https://doi.org/10.55606/optimal.v4i3.4457
 - Sonya, R. A. (2020). Kesantunan Berbahasa Sopir, Calo, Dan Penumpang Di Lingkungan Terminal Bus Antarkota Di Kabupaten Solok Selatan: Tinjauan Pragmatik. Otonomi, 20, 396–406.
 - Sulastiani, Y., Sholih, S., & Rusdiyani, I. (2023). Analisis Respon Guru Dan Siswa Terhadap Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Aplikasi Teachmint Pada Materi Sistem Organisasi Sel Kelas Vii Di Smpn 5 Rangkasbitung Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran) : Edutech and Intructional Research Journal, 10(1), 1–8. https://doi.org/10.62870/jtppm.v10i1.21394
 - Tri Rina Budiwati. (2017). Kesantunan Berbahasa Mahasiswa dalam Berinteraksi dengan Dosen di Universitas Ahmad Dahlan : Analisis Pragmatik Abstrak. The 5Th Urecol Proceeding, 7(February), 557–571.
 - Vitasari, W. (2021). Komunikasi Guru Dengan Siswa Membangun Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 8. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/gft3z
 - Warda Lathifah, & Ainur Rofiq Shofa. (2025). Peningkatan Kemampuan Membaca Kata dan Kalimat dalam Bahasa Arab Santri Musholla Al-Masykurin Melalui Metode Interaktif. AL-MUSTAQBAL: Jurnal Agama Islam, 2(1), 215–229. https://doi.org/10.59841/al-mustaqbal.v2i1.77
 - Widiatmika, K. P. (2015). Daya Pragmatik Penulisan Judul Berita Wacana Pendidikan Media Elektronik Pada Era Komunikasi Global. Etika Jurnalisme Pada Koran Kuning : Sebuah Studi Mengenai Koran Lampu Hijau, 16(2), 39–55.
 - Yaqin, A., Mochammad Asyhar, & Hidayat, R. (2023). Analisis Deiksis dalam Novel Nika Baronta Karya Alan Malingi: Kajian Pragmatik. Bastara : Kajian Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1–12.