Main Article Content

Abstract

This research aims to develop learning media in the form of wayang. The development of this learning media uses the Research & Development (R&D) method. The resulting media is wayang learning media for scientific literacy skills. This research was conducted at SDN Renged 3 with 35 class V students as research subjects. Researchers use a research approach that refers to the ADDIE development model. The results of the development of wayang learning media on the scientific literacy abilities of class V students at SDN Renged 3 show that wayang learning media is included in the "very feasible" category. This can be seen from the validation results with validator lecturers, the average percentage value is 86% and the results of student responses average value 85%. The results of the scientific literacy ability test for class V students at SDN Renged 3 showed a pretest score of 38%, the "not good" category became a posttest score of 51%, the "fairly good" category after using wayang learning media with an increase of 0.22 was "low".

Keywords

Development Wayang Learning Media Scientific Literacy

Article Details

References

  1. Adiputra, D. K., & Heryadi, Y. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt (Teams Games Tournament) Pada Mata Pelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, 5(2), 104–111. https://doi.org/10.24853/holistika.5.2.104-111
  2. Atiaturrahmaniah, A., Bagus, I., Aryana, P., & Suastra, I. W. (2022). Peran Model Science, Technology, Engineering, Arts,and Math (STEAM) Dalam Meningkatkan Berpikir Kiritis dan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(2), 368–375. https://doi.org/https://doi.org/10.29210/022537jpgi0005
  3. Hasanah, N. (2020). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Microsoft Power Point Sebagai Media Pembelajaran pada Guru SD Negeri 050763 Gebang. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM), 1(2), 34–41. https://jurnal.stkipalmaksum.ac.id/index.php/jpkm
  4. Huda, A., & Prasasti, P. A. T. (2023). Penerapan Model Probing Prompting Dengan Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 15(1), 83–96. https://doi.org/10.31603/edukasi.v15i1.9110
  5. Leksono, S. M., Nestiadi, A., Andriana, E., Firdausy, A., Nurjanah, E., Shofa, M., & Marianingsih, P. (2020). Identifikasi Komponen Literasi Lingkungan Di BUku Biologi SMA. Prosiding Smeinar Nasional FKIP, 3(1), 129–138.
  6. Muyassaroh, I., Sunanto, L., & Ira Restu Kurnia. (2022). Upaya Peningkatan Literasi Sains Mahasiswa Melalui Blended-Collaborative Problem Based Learning Berbasis Multiple Representatives. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 915–931. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2564
  7. Pambudi, B., Efendi, R. B., Novianti, L. A., Novitasari, D., & Ngazizah, N. (2018). Pengembangan Alat Peraga IPA dari Barang Bekas untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(2), 28–39. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i2.15097
  8. Putri, R. F., Sutisnawati, A., Nurmeta, I. K., Martiningsih, I., & Lisdianingsih, L. (2022). Pengaruh Media Animasi Wayang Sukuraga Pada Materi Cuaca Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas Rendah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 367–383. https://doi.org/10.30651/else.v6i2.12425
  9. Putri, S. K., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Urgensi Program Gerakan Literasi ( GLS ) Untuk Meningkatkan Nilai Karakter Siswa Sekolah Dasar meliputi Gerakan Literasi Sekolah , Gerakan Literasi Masyarakat , dan Gerakan Literasi. BERSATU: Jurnal Pendidikan Bhineka Tunggal Ika, 2(1), 265–273. https://doi.org/https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i1.553
  10. Salsabila, U. H., Sofia, M. N., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304. https://doi.org/10.24090/insania.v25i2.4221
  11. Sari, S. M., Harahap, M. R., & Ridwan, A. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Poster dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 438–449. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v7i2.16903
  12. Setiawan, A. R. (2019). Instrumen Penilaian untuk Pembelajaran Ekologi Berorientasi Literasi Saintifik. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 2(2), 42–46. https://doi.org/10.17509/aijbe.v2i2.19250
  13. Sirait, J. E. (2021). Analisis Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Keberhasilan Pembelajaran di Sekolah Dasar Bethel Tanjung Priok Jakarta Utara. Diegesis : Jurnal Teologi, 6(1), 49–69. https://doi.org/10.46933/dgs.vol6i149-69
  14. Sisfadilla, R., Hendracipta, N., & Andriana, E. (2021). Pengembangan Media Ruliba Berbasis Kearifan Lokal Pada Pembelajaran Keseimbangan Ekosistem Ilmu Pengetahuan Alam. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(3), 501–514. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i3.8087
  15. Sunaryo, A. (2020). Rupa Wayang (Istiqomatuttaqiyyah (ed.); 1st ed.). CV Kekata Group.
  16. Wibowo, E. W., Abdillah, A., & Nugroho, W. (2020). Pengembangan Media Game Edukasi berbasis Macromedia flash Mata Pelajaran Matematika Materi Pecahan Di Kelas IV SD NU Sleman. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 12(2), 105–118. https://doi.org/10.31603/edukasi.v12i2.4227