Main Article Content

Abstract

This research consists of 2 variables, namely the inquiry learning model and scientific attitude. The purpose of this study was to determine whether the inquiry learning model had an effect on the scientific attitude of students in science subjects for class V. This research method used library research. Sources of data in this study in the form of books, theses and journals from previous research. Inquiry learning model is a learning model that involves the maximum ability of students to search and investigate systematically, critically, logically, and analytically, so that students can formulate their own findings with confidence. Scientific attitude or scientific attitude is a person's behavior that arises because of a stimulus in the form of a good attitude based on existing experience so that it makes a person more sensitive to the surrounding environment and can solve existing problems by using the skills he has. By using the inquiry learning model, it has a positive influence on scientific attitudes and student learning outcomes in science subjects on the properties of light.

Keywords

Inquiry Learning Scientific Attitude Natural Sciences

Article Details

References

  1. Agustini, N.P.S., Kusmariyatni, N., & Sudana, D.N. (2016). Penerapan Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Konkret Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 1 – 10.
  2. Bundu, P. (2006). Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran Sains SD. Jakarta: Depdiknas.
  3. Charlesworth, R & Lind, K. K. (2013). Math and Science for Young Children. E-book 71-74.
  4. Daryanto, Karim, S. 2017. Pembelajaran Abad 21. Yogyakarta: Gava Media.
  5. Dewi, N.L,. Dantes, N,. & Sadia, I.W. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhada Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3, 1-10. https://media.neliti.com/media/publications/119287-ID-none.pdf.
  6. Ginting, O.L.BR. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar IPA Pada Siswa Kelas IV SD N 2 Kampungbaru Bandar Lampung.
  7. Gunawan, Imam. (2013). Metode penelitian kualitatif: Teori dan praktik. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  8. Kartini, E.S. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Sikap Ilmiah Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV Di SDN 1 Gunung Agung Lampung Timur. Skripsi. Tidak diterbitkan. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan.
  9. Kurniawati, L. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Media Kartu Bergambar Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA Terpadu Materi Sistem Peredaran Darah Siswa di SMP N 3 KENDAL. Skripsi, tidak diterbitkan. Semarang: Universitas Islam Negeri Walisongo.
  10. Lederman, N & Abell, S.K. (2014). Research on Science Education Volume II. New York: Routledge. E-book.
  11. Nurhidayaturrohman, A. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. Tesis. Tidak Diterbitkan. Semarang: Universitas Negeri Semarang. http://lib.unnes.ac.id/26893/
  12. Sardinah., Tursinawati., & Novyanti, A. (2012). Relevansi Sikap Ilmiah Siswa Dengan Konsep Hakikat Dalam Pelaksanaan Percobaan Pada Pembelajaran IPA di SDN Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Serambi Ilmu. 13(2), 70-80. http://jurnal.serambimekkah.ac.id/serambi-ilmu/article/view/474.
  13. Sari, M. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41-53. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/naturalscience/article/view/1555.
  14. Santiasih, N.L, dkk. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD No. 1 Kerobokan Kecamatan Kuta Utara Kabupaten Badung Tahun Pelajaran 2013/2014. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar. 3, 1-11. https://media.neliti.com/media/publications/122294-ID-pengaruh-model-pembelajaran-inkuiri-terb.pdf.
  15. Sulistyowati, D., Putri, S.U., Sumiati, T. (2016). Pengaruh Penerapan Metode Inkuiri Terhadap Sikap Ilmiah Siswa Pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan ke SD an , 11(1). https://ejournal.upi.edu/index.php /MetodikDidaktik/article/view/3784/2698.
  16. Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenada Media Group.
  17. Suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  18. Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-progresif. Surabaya: Kencana.
  19. Utaminingtyas, S. (2020). Implementasi Problem Solving Berorientasi Hihger Order Thingking Skill (HOTS) pada Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 7 (2), 84 – 98. DOI: http://dx.doi.org/10.30659/pendas.7.2.
  20. Widani, NKT., Sudana, D.Y., & Agustina I.G.A.T. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar IPA dan Sikap Ilmiah Pada Siswa Kelas V SD Gugus I Kecamatan Nusa Penida. Journal of Education Technology, 3 (1), 15 - 21.