Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to determine the increase in learning outcomes in students' initial writing skills in Indonesian language learning class II elementary school with puzzle media. The research method uses Classroom Action Research with the implementation of 2 cycles. The research was conducted in SD Negeri Trukan Class II with a total of 18 students consisting of 5 boys and 13 girls. This study uses test and non-test collection techniques. The research instruments used were multiple choice questions and observation sheets. The data analysis technique used was in the form of quantitative techniques obtained from student test results and qualitative techniques obtained from observation sheets of teacher and student activities. The results showed that there was an increase in the learning outcomes of students' writing abilities in the first cycle with a completeness of 52.9% and in the second cycle it reached 82.3% completeness. It can be concluded that the use of puzzle media in learning Indonesian can improve initial writing skills in grade II elementary school.




Keywords

Learning Outcomes Initial Writing Skills Media Puzzle

Article Details

References

  1. Adlin, Adlin. 2019. “Analisis Kemampuan Guru Dalam Memanfaatkan Media Bebasis Komputer Pada Pembelajaran Di Sekolah Dasar.” Jurnal Imajinasi 3(2):30. doi: 10.26858/i.v3i2.12961.
  2. Ashadi, Firman. 2022. “Pengaruh Alat Permainan Edukatif Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Di Tk Al Ihsan Banyuwangi.” Education Journal : Journal Educational Research and Development 6(1):113–23. doi: 10.31537/ej.v6i1.649.
  3. Jasmanto, Jasmanto. 2014. “Penerapan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Muhammadiyah Baturan Tahun Ajaran 2013/2014.” Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  4. Karim, Kodrat Hi. 2014. “Problematika Pembelajaran Menulis Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar.” Pedagogik 4(1):1–6.
  5. Lusiana, Lusiana. 2018. “Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Dalam Pembelajaran Tematik.” Jurnal Basicedu 2(2):32–39. doi: 10.31004/basicedu.v2i2.45.
  6. Mustikowati, Dewi, Eka Wijayanti, and Julung Darmanto. 2016. “Meningkatkan Semangat Membaca Dan Menulis Siswa Sekolah Dasar Dengan Permainan Kata Bersambut.” Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual 1(1):39. doi: 10.28926/briliant.v1i1.5.
  7. Nevyanti, Retno Ulya, Hodidjah, and Resa Respati. 2017. “Media Puzzle Suku Kata Dalam Pembelajaran Membaca Menulis Permulaan (MMP) Di Kelas I Sekolah Dasar.” PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar 4(2):189–98.
  8. Paba, Elisabeth, Maria Desidaria Noge, and Maria Patrisia Wau. 2021. “Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis Dan Berhitung Siswa Kelas 1 SDI Bobawa Kecamatan Golewa Selatan Kabupaten Ngada Tahun 2020.” Jurnal Citra Pendidikan (JCP) 1(2):265–76.
  9. Pahlavi, Iva Kurnia Anisabani. 2021. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Media Puzzle Huruf Untuk Siswa Kelas I.” Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi 2 Tahun Ke-9 2(9):161–75.
  10. Putri, Novia Dwi, Elvia Sukma, and Tri Susilawati. 2021. “Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick Siswa Kelas I SD N 05 Padang Pasir Kota Padang.” Jurnal Pendidikan Tambusai 5(2):3210–18. doi: 10.31004/jptam.v5i2.1375.
  11. Rahman, Budi, and Haryanto Haryanto. 2014. “Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard Pada Siswa Kelas I SDN Bajayau Tengah 2.” Jurnal Prima Edukasia 2(2):127. doi: 10.21831/jpe.v2i2.2650.
  12. Selamet, I. Ketut. 2020. “Penggunaan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas V SD Inpres Tumpu Jaya I.” Jurnal Paedagogy 7(2):121–25.
  13. Suroso, Suroso. 2009. Penelitian Tindakan Kelas Peningkatan Kemampuan Menulis Melalui Classroom Action Research. Yogyakarta: Pararaton.
  14. Utaminingtyas, Siwi, and Ujiati Cahyaningsih. 2022. “Penggunaan Media Audio Visual Dengan Pelaksanaan Tatap Muka Terbatas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Di Sekolah Dasar.” Jurnal Elementaria Edukasia 5(1):48–55. doi: 10.31949/jee.v5i1.3787.
  15. Wiriaatmadja, Rochiati. 2007. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.