Main Article Content

Abstract

One of the factors that adheres to students' socialization skills is interpersonal communication. The purpose of this paper is to reveal the relationship between interpersonal communication skills and socialization skills in elementary school students. This study uses a quantitative approach.  The source of data was obtained by elementary school students of cluster 1, Temon District, Kulon Progo Regency. The data collection instrument used is a psychological scale of interpersonal communication consisting of openness, empathy, support, positivity and equality as well as socialization skills consisting of social adjustment, social skills and social acceptance. The data analysis used in this study is canonical correlation analysis. The results of the study showed that there was a reciprocal relationship between interpersonal communication and socialization skills in elementary school students of Group 1, Temon Kulon Progo District.

Keywords

Interpersonal Communication Socialization Skills

Article Details

References

  1. Afrilianingsih, A. (2016). Hubungan Antara Keterampilan Komunikasi Dengan Penerimaan Sosial Dalam Ekstrakurikuler Pleton Inti Di Sma Negeri 1 Kalasan. E-Journal Bimbingan Dan Konseling, 2, 87–96.
  2. Alamsyah, A. (2019). Menganalisa Sikap Sebagai Upaya Untuk Mengidentifikasi Keberhasilan Mahasiswa Ipdn. Jurnal Ilmu Pemerintahan Suara Khatulistiwa, 4(2), 25–37. https://doi.org/10.33701/jipsk.v4i2.720
  3. Apriliani, R., Rahmawati, H., & Shanti, P. (2021). Hubungan Antara Keterampilan Sosial dan Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Baru Pendatang di Fakultas Kedokteran Hewan Universitas Brawijaya. Flourishing Journal, 1(6), 420–424. https://doi.org/10.17977/um070v1i62021p420-424
  4. Ariyani, Y. D., & Wahyudi, A. (2021). Integrasi Nilai Karakter Menggunakan Model Value Clarification Technique (VCT) Untuk Mendukung Kurikulum 2013. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 13(01), 23–36.
  5. Astuti D, S. I. (2003). Pengembangan Kecakapan Hidup(life Skill) melalui Penanaman Etos Kerja dan Membangun Kreativitas Anak. Cakrawala Pendidikan, 1, 85548. https://www.neliti.com/publications/85548/
  6. Azwar, S. (2008). Psychological Scaling. Pustaka Pelajar.
  7. Batinah, B., Meiranny, A., & Arisanti, A. Z. (2022). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Interaksi Sosial Pada Anak Usia Dini: Literatur Review. Oksitosin : Jurnal Ilmiah Kebidanan, 9(1), 31–39. https://doi.org/10.35316/oksitosin.v9i1.1510
  8. Bukit, S. S., Tagela, U., & Windrawanto, Y. (2023). Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Dengan Penyesuaian Sosial Pada Siswa. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 9(1), 159. https://doi.org/10.31602/jmbkan.v9i1.9519
  9. Devito, J. A. (2016). The Interpersonal Communication Book. Pearson.
  10. Fernanda, Mistio Mesa; Sano, A. ; N. (2012). Hubungan antara Kemampuan Berinteraksi Sosial dengan Hasil Belajar. In Konselor (Vol. 1, Issue 2). https://doi.org/10.24036/0201212698-0-00
  11. Firmansyah. (2021). Pola Sosialisasi Peserta Didik Dalam ProsesPendidikan (Perspektif Sosiologi Pendidikan UmumDan Islam). Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 1(2), 127–142.
  12. Gudono. (2016). Analisis Data Multivariat. Statistik, 188.
  13. Hulu, Y. (2022). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Terhadap Penyesuaian Diri Siswa Kelas Xi Sma Negeri 1 Lahusa Tahun Pelajaran 2020/2021. Counseling For All (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 2(1), 13–22. https://doi.org/10.57094/jubikon.v2i1.369
  14. Hurlock, E. B. (2014). Child Development Sixth Edition Volume I. Erlangga.
  15. Islami, D. R., & Konradus, N. (2022). Pola Asuh Demokratis Dan Kemampuan Sosialisasi Pada Mahasiswa. Arjwa: Jurnal Psikologi, 1(2), 60–71. https://doi.org/10.35760/arjwa.2022.v1i2.7294
  16. Kamaruzzaman, K. (2016). Analisis Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 202–210. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.744
  17. Kamila, N. N., Sari, V. M., & Silvia, F. (2021). Analisis Kemampuan Komunikasi Anak Dalam Bersosialisasi Di Masyarakat. Prosiding Pekan Ilmiah …. http://ejournal.unis.ac.id/index.php/PKIM/article/view/1927%0Ahttp://ejournal.unis.ac.id/index.php/PKIM/article/download/1927/1267
  18. Khotif, M., Astuti, I., & Yuline. (2020). Analisis Keterampilan Komunikasi Interpersonal pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Pontianak. Jurnal Konseling Gusjigang, 1–8.
  19. Mahmudi, I., & Wardani, S. Y. (2022). Pengaruh Religiusitas Dan Konformitas Teman Sebaya Terhadap Etika Sopan Santun Siswa Madrasah Aliyah Tri Bhakti. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 14(1), 25–34. https://doi.org/10.31603/edukasi.v14i1.7102
  20. Mataputun, Y., & Saud, H. (2020). Analisis komunikasi interpersonal dan penyesuaian diri remaja. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 8(1), 32–37. https://doi.org/10.29210/140800
  21. Muhammad Kusasi. (2014). Hubungan Empati dan Komunikasi Interpersonal Dengan Kualitas Hidup. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 3(1), 37–49. https://core.ac.uk/download/pdf/268076006.pdf
  22. Nabila, A. P., & Sembada, W. Y. (2022). Pengaruh Keterbukaan Diri Relawan dan Siswa Terhadap Kepercayaan Interpersonal Motivasi di Yayasan Swara Peduli. Jurnal Komunikasi Nusantara, 4(2), 186–193. https://doi.org/10.33366/jkn.v4i2.133
  23. Novianti, R. D., Sondakh, M., & Rembang, M. (2017). Komunikasi Antarpribadi Dalam Menciptakan Harmonisasi (Suami Dan Istri) Keluarga Di Desa Sagea Kabupaten Halmahera Tengah. Acta Diurna, 6(2), 5.
  24. Octofrezi, P., & Chaer, M. T. (2021). Perkembangan sosial dan kemampuan sosialisasi anak pada lingkungan sekitar. Kariman, 09(01), 1–14.
  25. Patriana, E. (2014). Komunikasi Interpersonal Yang Berlangsung Di Bapas Surakarta. Journal of Rural and Development, 5(2), 203–214.
  26. Sahputra, D. (2018). Komunikasi Interpersonal Pada Siswa Serta Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Wahana Konseling, 1(2), 14. https://doi.org/10.31851/juang.v1i2.2088
  27. Sebaya, I. T. (2019). No Title. 14(1), 398–408.
  28. Shafar, M. R., Dinar, M., Hasan, M., Ahmad, M. I. S., & Supatminingsih, T. (2022). Pendidikan Kecakapan Hidup pada Sekolah Dasar Berbasis Literasi Ekonomi. Jurnal Basicedu, 6(6), 9245–9255. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.3420
  29. Stianingsih, E. S. (2015). Keterbukaan Diri Siswa (Self Disclosure). Empati : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 46–64. https://journal.upgris.ac.id/index.php/EMPATI/article/view/2276/1770
  30. Sumantri, M. (2004). Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skills). Inovasi Kurikulum, 1(1), 21–25. https://doi.org/10.17509/jik.v1i1.35608
  31. Syafriani, D., Oktarina, S., Hartati, S., Bukittinggi, I., & Bukittingi, I. (2022). Komunikasi Interpersonal Dalam Perspektif Islam Dan Politik Islam. TATHWIR Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, XIII(1), 71–81. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/tathwir/index
  32. Yuliastari, P. I. D., Danugiri, D., & Melya, I. R. (2022). Analisis Kemampuan Bersosialisasi Anak Usia Dini di Paud Seroja 1B Cikarang Barat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(16), 455–466. https://doi.org/10.5281/zenodo.7067990
  33. Yuliwulandana, N. (2016). Pengembangan Muatan Kecakapan Hidup (Life Skill). Pengembangan Muatan Kecakapan Hidup (Life Skill) Pada Pembelajaran Di Sekolah, 15.

Most read articles by the same author(s)