Main Article Content

Abstract

Understanding and practicing Islamic teachings greatly influences every action. The higher the level of understanding and practice of Islamic values ​​will be proportional to the level of honesty, so it is expected to be able to suppress acts of corruption. This study aims to describe how to instill anti-corruption values ​​through Al Islam Muhammadiyah in Muhammadiyah Elementary Schools in Depok Sleman. The research subjects were all Al Islam Muhammadiyah teachers at Muhammadiyah Elementary Schools throughout Depok, Sleman. This research is a qualitative descriptive study. The results of the study stated that 1) How to instill anti-corruption values ​​through contextual learning in Al Islam Muhammadiyah lessons. 2) The impact of the integration of Islamic values ​​and anti-corruption values ​​is to increase faith and piety in words, attitudes and behavior and avoid corrupt actions.

Keywords

Embedding Anti-Corruption Values Al Islam Muhammadiyah

Article Details

References

  1. Abidin, A. A. (2017). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Internalisasi Nilai-Nilai Anti Korupsi. JALIE: Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 1(2), 356–375.
  2. Agustina, N. E. (2019). Implementasi Program Sekolah Berbasis Ramah Anak untukMenguatkan Nilai Panca Karakter Siswa. Ilmu Pendidikan Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 4(2), 79–92.
  3. Barkatillah. (2018). Pengembangan Model Anti Korupsi Dalam Pembelajaran. Jurnal Al Risalah, 14(2), 169–185.
  4. Bau, N. (2018). Penerapan Nilai-Nilai Pendidikan Antikorupsi di Madrasah Tsanawiyah Al-Yusra Gorontalo. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari (JIAJ), 3(1), 79–96.
  5. Budhiyani, A. A., & Prihandoyo, A. A. (2014). Tinjauan Yuridis Urgensi Pemberantasan Korupsi Di Indonesia. Recidive, 3(1), 36–43.
  6. Dharin, A. (2018). Pendidikan Anti Korupsi di Madrasah Ibtidaiyah (M. K. Albar (ed.); 1st ed.). Lontar Mediatama.
  7. Frimayanti, A. I. (2017). Pendidikan Anti Korupsi Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 83–98.
  8. Hambali, G. (2020). Evaluasi program pendidikan antikorupsi dalam pembelajaran. Integritas: Jurnal Antikorupsi Komisi Pemberantasan Korupsi, 6(1), 31–45. https://doi.org/10.32697/integritasv6i1.621
  9. Jamrizal. (2022). Pembaharuan Pendidikan Madrasah Guna Menyikapi Kemajuan Global (1st ed.). Uwais Inspirasi Indonesia.
  10. Muhaemin, & Azis, M. (2019). Nilai-Nilai Kearifan Lokal Luwu Dalam Pendidikan Anti Korupsi Di Madrasah Aliyah Negeri Palopo. Jurnal Penelitian Agama Dan Sosial Budaya, 25(2), 225–240.
  11. Mukarromah, A., & Andriana, M. (2022). Peranan Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran. JSER: Journal of Science and Education Research, 1(1), 43–50.
  12. Muti’ah, Trisiana, A., Setiawan, A., & Lasmini. (2021). Penanaman Pendidikan Antikorupsi pada Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 21(2), 121–127. https://doi.org/10.24036/pedagogi.v21i2.1145
  13. Qorib, M., & Zaini, M. (2020). Integritas Etika dan Moral (Akrim & Gunawan (eds.); 1st ed.). Bildung.
  14. Suyitno, & Sukmayadi, T. (2019). Madrasah antikorupsi TPA di Kecamatan Depok Sleman Yogyakarta. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ahmad Dahlan, September, 747–754.
  15. Suyitno, Sukmayadi, T., & Lestari, A. H. (2021). Strategi Guru Dalam Mengintegrasikan Nilai Islam Dengan Nilai Antikorupsi Di SD Muhammadiyah Se-Kapanewon Depok Sleman. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan 2021, 17–24.
  16. Wati, S. (2022). Pentingnya Pendidikan Tentang Anti Korupsi Kepada Mahasiswa. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6), 1827–1834.
  17. Yanto, O., Susanto, Darusman, Y. M., Iqbal, M., & Indriani, I. (2021). Urgensi Pemahaman Anti Korupsi Secara Dini Bagi SiswaSekolah Menengah Kejuruan Sasmita Jaya. Abdi Laksana : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 43–51.